Rakettfart på Mobit.no
I første kvartal i år har Mobit doblet omsetningen i nettbutikken Mobit.no sammenlignet med samme periode i 2024.
- Den enorme veksten illustrerer markedets ønske om å handle digitalt, gjerne til alle døgnets tider. Vi må kunne fastslå at alle arbeidstakere, uansett alder, er blitt hel-digitale, påpeker netthandelssjef Frode Bjørnstad. Veksten overgår forventninger når det gjelder trafikk.
Verdenskjente merkevarer
Mobit er landets ledende faghandel innen IT og telefoni, med over 100 forhandlere både i byer og i mer avsidesliggende områder. Kjeden tilbyr produkter fra velkjente merkevarer som Apple, Samsung, Microsoft, HP og Lenovo. I tillegg tilbys et bredt utvalg av møteromsutstyr. Bjørnstad verdsetter kundebesøk i butikk, men understreker at i 2025 forventer folk flest å kunne handle digitalt døgnet rundt.
Vekselvirkning web og butikker
- Det er en fin vekselvirkning mellom den digitale handelsplattformen og de fysiske utsalgsstedene. Fortsatt er det mange som trenger bistand når det er mer komplekse løsninger, som å utstyre møterom og ikke minst hva som finnes av IT-sikkerhet, sier Bjørnstad. Stadig flere arbeidsgivere lar dessuten medarbeidere selv ta seg av bestillinger.
- Leveringstiden liggen innenfor to virkedager, og for kundene er det mer effektivt å legge inn bestillinger selv, fremfor å sende e-post og vente på svar, når kundene vet hva de vil ha, fortsetter netthandelssjefen.
Har tro på videre vekst
Bjørnstad tror veksten på Mobit.no vil fortsette, og forklarer mer vekst med at arbeidsgivere i større grad legger til rette for nettopp selvbetjening ved kjøp av utstyr som PC, mobiltelefon og tilbehør.
- Mange større virksomheter har utviklet en standardisert policy om kostnadsdeling, og da gis i praksis medarbeiderne et mandat til å bestille produkter selv innenfor definerte rammer. Policyen sier ingenting om når på døgnet varene skal bestilles, smiler Bjørnstad.