Fra venstre- Andreas Hvidsten, senior prosjektleder, Thea Opheim, prosjekt- og administrasjonskoordinator, Jesper Øien, bedriftsrådgiver Mobit Sandefjord og Tønsberg, Raymond Sjølund, Leder digital transformasjon og Asle Kosbergløkk, Co-Founder & COO

Involved Consulting satser på vekst – med Mobit som trygg IT-partner

 

Når et selskap vokser raskt, er det avgjørende å ha en solid digital grunnmur. For Involved Consulting har samarbeidet med Mobit Sandefjord og Tønsberg gitt både sikkerhet, fleksibilitet og effektiv drift – slik at de kan bruke tiden på det de kan best.

 

Kan dere fortelle litt om hvem Involved Consulting er, hva dere gjør og hvilke ambisjoner dere har?

Involved Consulting AS kombinerer sin teknologiske ekspertise, innovasjonsevne og holdbare løsninger for å skape smartere og mer ansvarlige prosjekter. Enten det handler om ledelse av prosjekter, organisasjoner eller rådgivning innen energieffektivitet, bærekrafts- og miljøstrategier. Ambisjonen er å bygge for morgendagen – i dag. Involved Consulting AS skaper verdi innen store og komplekse prosjekter, enten det gjelder nye bygg, industri, infrastruktur eller modernisering av eksisterende løsninger. Med sin unike spisskompetanse innen ledelse, teknologi, bærekraft og digitalisering leveres det resultater som er tilpasset dagens og morgendagens behov.

 

I dag teller vi 21 ansatte og flere som allerede er signert. Vi regner med å nærme oss 50 ansatte i løpet 2027 med en omsetning på ca. 135 mNOK. Erfaringsvis har vi resultatmargin på ca. 20 %, som så langt har blitt reinvestert i sin helhet i vårt selskap. I tillegg har vi planer om opprettelse av to andre selskaper i det vi nå internt omtaler som «Involved-Gruppen». I den sammenheng er det verdt å nevne at vi jobber med helt andre markeder og tjenester, som også betyr konkret dialog om etablering i andre land.

 

Vi vet at dagens forretningsmodell står for fall, og jobber derfor proaktivt med å utfordre eksisterende forretningsmodell. (konsulent i bygg- og eiendomsbransjen) Prognosene i avsnittet over baserer seg på dagens forretningsmodell, mens vi har andre prognoser basert på andre forretningsmodeller som er langt hyggeligere, men disse strekker seg frem til 2032, og ikke 2027.

 

Det som oppsummerer alt vi nå jobber med, både strategisk, taktisk og operativt, er vårt fokus på forvaltning av humankapital (godt lederskap og kulturbygging) og bruk av teknologi i skjønn forening med et ønske om en mer bærekraftig verden.  

 

Samarbeidet med Mobit

Hvordan vil dere beskrive samarbeidet med Mobit Sandefjord og Tønsberg?

Samarbeidet startet mai 2025, og siden har Involved Consulting opplevd samarbeidet med Mobit svært godt. Henvendelser og dialoger gjøres effektivt og åpent. Det er lett å komme i dialog med de riktige kontaktpunktene ved behov for bistand og andre henvendelser.

 

Hva var bakgrunnen for at dere valgte Mobit som IT leverandør?

I anskaffelsesprosessen kom Mobit best ut av alle tilbydere, spørsmål og behov ble tydelig besvart, og vi i Involved følte at Mobit kunne dekke akkurat det behovet som er gjeldende for en ny-oppstartet bedrift som oss. Prismessig lå alle tilbydere ganske likt, men Mobit skilte seg positivt ut på de viktigste områdene, særlig når det gjaldt leasing-avtaler. I tillegg kan Mobit tilby en portalløsning for egenbestilling av mobil- og IT-utstyr, slik at man slipper unødvendige avklaringer med mellomledd på relativt enkle behov. Dette er en plattform utviklet av SkyTech, og er designet med basis på enkelt brukergrensesnitt og selvforklarende løsninger, kalt Mobit Control +.

 

Hvilke behov hadde dere som Mobit har hjulpet dere med å løse?

For Involved Consulting er det viktig at man har et bredt utvalg av produkter å velge imellom, men ikke minst at leverandøren kan tilby IT-drift tjenester som avlaster oss i det daglige arbeide, hvor Involved ønsker å fokusere på å hjelpe bransjen med vår spisskompetanse. Da har det vært avgjørende at Mobit har kunne tilby høy sikkerhet i den digitale grunnmuren, og at de kunne bistå oss med å rydde opp i den digitale plattformen som understøtter våre løsninger. Dette har vært en lite tidkrevende, og vellykket prosess for oss som kunde, noe som er avgjørende i en hektisk hverdag. Rådgivning på valg av riktige produkter, både på tjeneste og produktsiden, er noe vi er godt fornøyde med.

 

Hvilke utfordringer hadde dere før samarbeidet startet?

Før Mobit kom inn på banen, så vi at de største utfordringene for oss var tiden vi måtte bruke relatert til onboarding-prosesser, service, support og generell IT-drift for våre ansatte. Når en bedrift vokser så fort som vi gjør, er det nødvendig å ha full kontroll på sikkerhetslaget i den digitale grunnmuren, og at alle IT-driftsaktiviteter kan gå så effektivt som mulig. Dette har Mobit nå hjulpet oss med å få bedre kontroll på, og tiden kan i større grad benyttes til produktivt arbeid med sikkerhet i løsningene.

 

IT-drift og support

Hvordan opplever dere kvaliteten på IT-drift og supporttjenestene fra Mobit?

Mobit bistår oss med IT-drift og supporttjenester slik at vi slipper å bekymre oss for at hendelser skal skje like ofte som vi tidligere kunne risikere. Vi opplever at tjenester blir levert med høy kvalitet, og at kunnskapen hos IT-driftere er på et høyt faglig nivå.

 

Hvordan opplever dere responstiden og kvaliteten på supporten?

Henvendelser håndteres raskt med dedikerte kontaktpunkter hos Mobit, de kan nås direkte via kjente plattformer, og saker håndteres umiddelbart. Dette er et løft sammenliknet med andre aktører vi har forholdt oss til i tidligere organisasjoner.

 

Hvordan fungerer kommunikasjonen og oppfølgingen fra Mobit?

Det er enkelt å ta kontakt direkte når vi har akutte behov, enten det gjelder kjøp av utstyr eller andre IT-supportsaker. Mobit har dedikerte kontaktpunkt for bestilling av utstyr, IT-saker og mobil. Her benyttes blant annet en support-løsning utviklet av Mobit som er festet til menylinjen til alle ansatte i bedriften. Ellers er det opprettet en egen kanal i Teams hvor vi kan stille spørsmål løpende. Vi forsøker å benytte mail-korrespondanser i lavest mulig grad for å begrense samhandlingskanaler, men kan velge å gjøre dette dersom man ønsker.

 

Hvordan opplever dere verdien av å ha Mobit som en fast IT-partner?

Det ligger stor verdi for oss i å ha et fast punkt å forholde seg til på IT-leverandørsiden. Færre å forholde seg til, samt kvalitet i løsningene er viktig. Sammenliknet med tidligere IT-partnere i andre organisasjoner, opplever vi rask support, og at saker håndteres med riktig prioritet.

 

Hardware og innkjøp

Hvorfor velger dere å kjøpe all hardware fra Mobit?

Mobit har bevist at de kan tilby et bredt utvalg på all type hardware knyttet til mobil, nettbrett og PC. I tilfeller hvor enkelte produkter ikke skulle finnes i sortimentet, er det en enkel sak å få dette supplert.

 

Hvordan opplever dere prosessen rundt bestilling, levering og oppsett?

Mobit Control + er den plattformen som i hovedsak benyttes for on-boarding og generell bestilling av utstyr. Ansatte benytter selv denne løsningen for å bestille opp produkter de har behov for, basert på forhåndsdefinert budsjett for den enkelte. Her er det lett å sette opp egne policyer for regulering av regelsett ved innkjøp. Involved opplever denne løsningen som brukervennlig og effektiv.

 

Har dere fått rådgivning eller tilpassede løsninger som har gjort en forskjell?

Rådgivning på digital sikkerhet er noe Mobit har kontroll på, og det oppleves som man forstår behovet vi står ovenfor. Vi har i samarbeid skreddersydd løsninger som treffer oss godt. I tillegg foreligger det god bistand i oppsett av «policy» for bestilling av utstyr til den enkelte medarbeider.

 

Strategisk verdi og fremtid

Hvordan ser dere på samarbeidet med Mobit fremover?

Vi er fortsatt i en tidlig fase av samarbeidet, men vi håper selvfølgelig at vi vil utvikle forholdet fremover, til beste for begge selskaper. Involved har planer om å fortsette å vokse, og dersom samarbeidet fortsetter å fungere slik det har gjort til nå, inviterer vi gjerne Mobit med på denne reisen.

 

Hvor viktig er dette samarbeidet med Mobit for selskapets videre vekst?

Når vi vokser slik vi har gjort til nå, og planlegger for fremtiden, er det avgjørende å ha leverandører man kan stole på, og samarbeider godt med. IT-drift er en tjeneste vi må ha kvalitet på for å kunne tilby sikre tjenester til oppdragsgivere i vårt daglige arbeid.

 

Er det planer om å utvide samarbeidet til nye områder?

I Involved vurderer vi å implementere nye løsninger og tjenester som Mobit har å tilby. Dette omhandler blant annet utvidet mobil-sikkerhet og effektivisering av samhandlingen med kunder. Per nå ser vi ikke behov for å implementere dette i år, men det vil gjøres nye vurderinger i 2026.

 

Hva vil dere si til andre bedrifter som vurderer Mobit som leverandør?

Til andre bedrifter kan vi informere om at Mobit har vært en leverandør vi har samarbeidet godt med så langt, de tilbyr skreddersydde løsninger, noe som har vært bra for oss. Dersom dere ønsker korte veier til service og support, har Mobit bevist at dette kan løses via tett samhandling og kort responstid.

 

Vi ser frem til videre samarbeid, og takk for støtten så langt.

 

For Involved Consulting har Mobit vist seg å være en verdifull samarbeidspartner i en tidlig og hektisk vekstfase. Ønsker din bedrift den samme tryggheten i IT-drift og support? Ta kontakt med Mobit Sandefjord og Tønsberg – vi hjelper deg å bygge en solid digital grunnmur.

 

Ta kontakt